Skip to main content
Projekt

Västlänken, Station Centralen

Läget för en ny pendeltågstunnel med stationer under Göteborg är fastlagd sedan tidigare. 100 000 boende och 130 000 arbetande kommer att få gång- och cykelavstånd till pendeltåg inom centrala Göteborg.
Västlänken station centralen

Skriven av

LUCO

Publicerad

20 augusti 2019

Vid Centralstationens norra del planeras för en ny station för Västlänken. Detta område är också en självklar punkt för stadsutveckling. Stadsutvecklingen bygger på att platsen är en regional knutpunkt med goda förutsättningar för handel, kontor, mötesplatser för kultur samt torg och mindre parker.

Om projektet

Från bron öster om E6 sträcker sig Västlänken genom Gullberget och slutar vid Lilla Bommen. Västlänkens nya station Centralen byggs norr om Göteborgs centralstation och i anslutning till Nils Ericson terminalen. Förutom den del av Västlänken som skär genom Gullberget består marken längs denna sträcka av jord och lera. Här kommer vi behöva bygga Västlänken i ett öppet schakt, vilket innebär att vi gräver oss ned i marken uppifrån. Vi bygger sedan tunneldelen i betong, som sen kommer att täckas över.

Tunneldelen med station Centralen kommer att byggas i etapper för att minska påverkan på trafiken i området.

Arbetet är omfattande och pågår under cirka sex till sju år längs hela sträckan, men störningarna lokalt är kortare. Arbetet vid schakten består av många olika moment och kommer att pågå i stort sett helt dolt bakom de avskärmningar som planeras. Det bullrar när vi slår spont och pålar vilket vi kommer göra under tre till sex månader per delsträcka.

Om LUCO:s åtagande i projektet: Västlänken – Station Centralen

Rikard Svedbergh är byggledare

Läs mer om Västlänken – Station centralen hos Trafikverket.se

Fler projekt

Pågående och avslutade projekt som vi är stolta över att ha varit med och bidragit till att genomföra.